Anasayfa / Haberler / Otomobil Haberleri / Türkiye’de sürücüsüz (otonom) araçlara hazırlık: Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımlandı

Türkiye’de sürücüsüz (otonom) araçlara hazırlık: Yönetmelik Resmi Gazete’de yayımlandı

Türkiye'de sürücüsüz (otonom) araçlara hazırlık: Yönetmelik Resmi Gazete'de yayımlandı

Resmi Gazete’nin bugünkü sayısında yayımlanan yönetmelikle, otonom araçların gereklilikleri, test prosedürleri ve onay süreçleri yasal çerçeveye oturtuldu. Daha önce otonom araçlarla ilgili yasal bir düzenleme bulunmuyordu.

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından bugün Resmi Gazete’de yayımlanan Tam Otonom Araçların Otonom Sürüş Sistemine İlişkin Motorlu Araçların Tip Onayı Hakkında Yönetmelik, sürücüsüz araçların kullanımına yönelik yasal ve teknik altyapıyı belirliyor. 

Düzenleme Avrupa Birliği’nin 2022/1426 sayılı tüzüğü temel alınarak hazırlanırken, M ve N kategorisindeki araçların otonom sürüş sistemlerine standart getiriyor. 

Türkiye’ye gelen ve tam otonom sürüş sistemleriyle donatılan araçlar belirlenen kriterlerlere uyduğunu göstermek için tip onayı alması gerekecek.  Düzenlemeye göre otonom araçlar üç kullanım senaryosunda değerlendirilecek; 

a) Çift modlu araçlar da (manuel sürüş modundan tam otonom moda geçiş yapabilen) dahil olmak üzere belirlenmiş alanda insan veya mal taşımacılığı için tasarlanmış ve imal edilmiş tam otonom araçlar. b) Sabit güzergâhlı: Çift modlu araçlar da dahil olmak üzere sabit bir yolculuk/sefer çıkış ve varış noktalarına sahip önceden belirlenmiş bir güzergahta yolcu veya mal taşımacılığı için tasarlanmış ve imal edilmiş tam otonom araçlar. c) Otonom park sistemi: Belirli otopark tesislerinde araç park etme uygulamaları için tam otonom sürüş moduna sahip çift modlu araçlar. Sistem, dinamik sürüş görevini gerçekleştirmek için otopark tesisinin dış altyapısını (Konum belirleme işaretleri, algılama sensörleri ve benzeri) kullanabilir veya kullanmayabilir.

OTONOM ARAÇ SEVİYELERİ

Otonom sürüş sistemleri, genellikle beş farklı seviyede sınıflandırılır ve her seviye aracın sürüş işlevlerinin belirli bir kısmını veya tamamını otomatikleştirir. Bu seviyeler aşağıdaki gibidir: Seviye 0: Sürücü aracın tüm kontrolünü elinde tutar. Seviye 1: Aracın belirli fonksiyonları otomatikleştirilir, ancak sürücü her zaman aracın kontrolünü elinde tutar. Seviye 2: Aracın gaz, fren ve direksiyon kontrolü otomatikleştirilir, ancak sürücü yine de dikkatlice izlemelidir. Seviye 3: Aracın bazı sürüş görevleri tamamen otomatikleştirilir, ancak sürücü halen müdahale edebilir ve bazı durumlarda kontrolü devralabilir. Seviye 4: Aracın neredeyse tüm sürüş görevleri otomatikleştirilir, ancak belirli sınırlamalarla (örneğin, belirli hava koşulları veya bölgesel kısıtlamalar) sürücü müdahalesi gerekebilir. Seviye 5: Aracın tüm sürüş görevleri otomatikleştirilir ve sürücü müdahalesi gerektirmez. Bu seviyede araçlar, tüm koşullarda, her zaman herhangi bir insan müdahalesi olmadan seyahat edebilir. Otonom sürüş sistemleri, araçların çevrelerini sürekli olarak algılayarak, diğer araçlar, yaya, bisiklet, trafik işaretleri ve çevresel engeller gibi bir dizi faktörü analiz eder. Bu bilgiler, aracın kararlarını vermesine ve otomatik olarak gaz, fren ve direksiyon kontrolünü sağlamasına olanak tanır. Araçlar, yol koşullarına uygun hızda seyahat eder, güvenli bir mesafe korur ve trafik kurallarına uyarlar. 

ÖLÜMLÜ KAZALARI AZALTMASI BEKLENİYOR

Dünya Sağlık Örgütü’ne göre dünyada her yıl 1.35 milyon ölümlü trafik kazası meydana geliyor ve 50 milyon kişi trafik kazalarında yaralanıyor. Bu kazaların yüzde 95’i insan hatasından kaynaklanıyor. Otonom sürüşlerin bu kazaları önemli ölçüde azaltacağı tahmin ediliyor.

Hakkında mbahsi

Cevapla

x

Check Also

Daihatsu, 191 bin aracını geri çağıracak

Daihatsu Motor, karoserden gelen titreşimleri emen yaylardaki arıza nedeniyle 191 bin aracını geri çağıracak. Japonya ...

Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi’ne kayıt süresi uzatıldı: Montaj fiyatları artacak

Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi’ne geçişle ilgili yaşanan yoğunluk nedeniyle vergi mükelleflerinin mağdur olmaması için, sisteme ...

Karavanlarda yeni dönem: 750 kilogram kavramı değişti

Araçların satış, devir ve tescil işlemlerinde değişikliğe gidildi. Yeni düzenleme karavan sahiplerini de yakından ilgilendiriyor.

TOGG Üst Yöneticisi Karakaş: Tahminimizin ötesinde bir teveccüh oldu

TOGG Üst Yöneticisi (CEO) Gürcan Karakaş, Türk şirketi olmakla gurur duyduklarını belirterek, “Küresel dünyada rekabet ...

Otomobil, panelvana çarpıp 2 metrelik duvardan düştü! O anlar kameraya yansıdı

Karabük’te panelvan araca çarptıktan sonra sürücüsünün kontrolünden çıkan otomobil, bariyeri kırıp yaklaşık 2 metre yükseklikteki ...

Otomobil dereye uçtu: 3 yaralı

Düzce’de otomobilin dereye yuvarlanması sonucu 2 kişi yaralandı. Kaza, saat 23.00 sıralarında D-655 karayolunun Karaca ...

Araç satışında yeni dönem: Sigorta yaptırmayan trafiğe çıkamayacak

Otomobil satışlarında yeni dönem başlıyor. Sıfır araçların ardından ikinci elde de sigorta zorunlu hale geldi. ...

Engelli aracı veya karavanı olanlar dikkat! Araç işlemleri kökten değişiyor

Araçların satış, devir ve tescil işlemlerinde değişikliğe gidildi. Buna göre artık plaka işlemleri e-Devlet üzerinden ...

Otomotiv satışları 1 milyon barajını aştı

Türkiye’de otomobil satışları 11 ayda 1 milyon barajını aştı. Kasımda otomobil ve hafif ticari araç pazarı, ...

Fahiş fiyatla mücadele | Bakan Bolat: Belediyeler sorumluluk almıyor

Ticaret Bakanı Ömer Bolat, fahiş fiyat artışlarıyla mücadelede belediyelere de önemli görevler düştüğünü söyledi. NTV’nin ...